I Wstęp Polska od roku 966 czyli przyjęcia chrztu uczestniczyła w kształtowaniu europejskiej kultury. Skutki II wojny światowej na prawie 50 lat wyrwały naród polski ze wspólnoty, gdzie etyka oparta na chrześcijaństwie oraz prawa człowieka kształtowały kierunki rozwoju społeczności. Odzyskanie po roku 1989 prawdziwej niepodległości i suwerenności umożliwiło Polakom ponowne własne określenie „europejskości” i współudział w wielkich debatach europejskich. Członkostwo w NATO, a następnie w Unii Europejskiej dało nam polityczne narzędzia do wspólnego urządzania swego „europejskiego domu”. Klub Europejski daje młodemu pokoleniu niejednokrotnie pierwsze nauki funkcjonowania w UE, informacje o korzeniach i bogactwie kultury europejskiej, wkładzie Polaków w to co nazywamy Europą. II Cele i zadania
- zdobywanie wiedzy o krajach Europy w aspektach: geografii, historii, gospodarki, kultury i tradycji,
- promowanie informacji o wewnętrznym funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej,
- zrozumienie istoty bogactwa i różnorodności dziedzictwa kultury Europy,
- szerzenie wiedzy na temat powiązań Polski z państwami europejskimi,
- ukazanie roli jaką nasz kraj odegrał i odgrywa w procesach zachodzących na kontynencie,
- propagowanie postaw proeuropejskich w oparciu o własną kulturę i tradycję,
- rozwijanie rozumienia pojęć: tożsamość europejska, tolerancja, prawa człowieka,
- budowanie poczucia wśród uczniów poczucia własnej godności, patriotyzmu i dumy z osiągnięć regionu, ojczyzny, Europy.
- pobudzanie kreatywności, twórczego rozwiązywania problemów, własnej inicjatywy,
- zintegrowanie uczniów zainteresowanych problematyką europejską.
- promowanie działania Klubu na forum szkoły i lokalnej społeczności.
III Formy działalności:
- przygotowanie pomieszczenia klubowego
- organizowanie spotkań informacyjnych dla uczniów
- wydawanie gazetki „Kurier Europejski”
- prowadzenie klubowej strony internetowej,
- gromadzenie i segregowanie informacji dotyczących: Krajów Unii Europejskiej, Instytucji Unii Europejskiej, Związków miasta i regionu z Unią Europejską
- opracowanie własnych materiałów dotyczących problematyki europejskiej
- opracowanie imprez ogólnoszkolnych typu, projekty: spotkania, wystawy prac plastycznych
- przygotowanie i przeprowadzenie konkursów
- organizowanie wyjazdów tematycznych
IV Tematyka pracy Szkolnego Klubu Europejskiego 1) Historia jednoczenia się Europy Cele:
- Poznanie procesów integracyjnych zachodzących w Europie,
- poznanie dokonań „ojców zjednoczonej Europy”,
- korzystanie i zdobywanie informacji z różnych źródeł.
Metody:
- Mini – prelekcja,
- projekcja filmu edukacyjnego,
- dyskusja.
Efekty: Rozwijanie zainteresowań związanych z procesami polityczno – historycznymi zachodzącymi w Europie 2) Funkcjonowanie Wspólnot Europejskich Cele:
- poznanie zasad Wspólnot Europejskich i ich struktury organizacyjnej,
- poznania kompetencji poszczególnych instytucji Unii Europejskiej,
- aktualizowanie i upowszechnianie informacji.
Metody:
- quiz wiedzy o instytucjach UE,
- opracowanie informacji do gazetki i strony internetowej,
- dyskusja
Efekty: Przekonanie się o dostosowaniu pracy Wspólnot Europejskich do aktualnej sytuacji Europy i szukanie dróg ewaluacji UE. 3) Polityka Unii Europejskiej Cele:
- poznanie polityki gospodarczej,
- kulturalnej i edukacyjnej UE,
- znajomość zasad pomocy Unii Europejskiej innym krajom,
- poznanie programów współpracy i wymiany młodzieży.
Metody: realizacja projektu, Efekty: Przekonanie o konieczności poznania polityki Unii Europejskiej i miejscu młodzieży w tej polityce. 4) Prawa człowieka we Wspólnotach Europejskich Cele:
- rozumienie pojęć tolerancja i demokracja,
- rozumienie potrzeby znajomości języków obcych,
- korzystanie z informacji w języku angielskim lub niemieckim.
Metody:
- pisanie listu w ramach akcji Amnesty International,
- przygotowanie informacji dla gazetki i strony internetowej,
- dyskusja.
Efekty: Uczeń prezentuje postawy świadomej i przemyślanej tolerancji, przełamuje etniczne stereotypy i uprzedzenia. 5) Polska i Polacy w Europie Cele:
- poznanie sytuacji geopolitycznej Polski oraz kulturowych „korzeni” Polski i Europy,
- poznanie przebiegu drogi Polski do UE i związków swojego kraju z unią europejską
Metody:
- dyskusja,
- forum dyskusyjne na klubowej stronie internetowej,
- ankieta,
- sondaż
Efekty: Tworzenie własnej wizji zjednoczonej Europy oraz miejsca i roli w niej dla Polski Mariusz Lis |